İş Sanat’ın 23. sezonunun programını öğrendiğim gece beni meraklandıran başlıklardan biriydi Nünü Caz Söylüyor. Acaba Nükhet Duru klasiklerinin caz yorumlarını mı dinleyecektik yoksa sevdiği caz standartlarını yorumlayışına mı tanık olacaktık?
Bir Nünü Ziyafeti
Nükhet Duru’yu akıllarda batı müziği ile yan yana getirmek Nünü’nün dünyasını yakından tanıyanlar için pek de zor değil. Yarım asırdır ışıltısını koruyan kariyerinin ilk yıllarından Bir Nefes Gibi ve Melankoli albümleri, batı müziği etkisindeki şarkılarla dolu. Nükhet Duru, çiçeği burnunda bir şarkıcı olduğu günlerden bu yana repertuarına dahil ettiği şarkıları özenle seçmiş, ilk 45’liğinde yer alan Aklımda Sen Fikrimde Sen şarkısının caz düzenlemesiyle kaydedilmesini istemiş, Süheyl Denizci, Okay Temiz, Durul Gence gibi Türkiye’de cazın öncüleri kabul edilen isimlerle çalışmış. Nükhet Duru, İş Sanat YouTube kanalındaki favorilerimden Hayatımın Listesi’nin ilk konuğu olduğunda, caza olan sevgisinin ipuçlarını da vermişti. Hem And All That Jazz’den bir bölüm seslendirmiş hem de “en büyük aşkım Ella’ydı, hatta geçenlerde de doğum günüydü” diyerek Ella Fitzgerald sevgisine dair tatlı bir not da düşmüştü. 16 Kasım Çarşamba akşamı Nükhet Duru 23. sezonun ikinci konseri için, Sabri Tuluğ Tırpan, Eylem Pelit ve Volkan Öktem’den oluşan Pow Trio ve Cenk Erdoğan’la birlikte İş Sanat sahnesindeydi. Gece boyunca Nükhet Duru klasiklerinden özenle seçilmiş halk türkülerine ve Broadway müzikallerine uzanan bir müzik ziyafetinin tadını çıkardık. Piyanoda Sabri Tuluğ Tırpan, bas gitarda Eylem Pelit ve davulda Volkan Öktem’den oluşan Pow Trio, üç usta müzisyenin latin cazdan modern caza, farklı müzik türlerine olan hakimiyetlerini cömertçe sergiledikleri, çok yönlü bir “power trio”. Volkan Öktem ve Eylem Pelit’in 2000’li yıllarda Levent Altındağ ve Erdem Sökmen’le birlikte Passiflora konserlerinde dinlediğim müthiş performansları hala aklımdadır. Sabri Tuluğ Tırpan ise klasik müzik eğitimini caza olan tutkusuyla birleştirmiş, farklı türlerde birçok projeye imzasını atmış bir isim. Geceye gitarıyla renk katan isim ise Nükhet Duru’ya birçok projede eşlik eden Cenk Erdoğan’dı. Pow Trio’nun enstrümantal performanslarının ardından sahne alan Nükhet Duru, bize ilk olarak en sevdiğim ve neredeyse benimle yaşıt olan (1978) şarkısı Melankoli ile seslendi. Tatlı bir Brezilya esintisini andıran Bossa Nove Feel’ı ile yorumlanan, Nükhet Duru’nun minimal cümlelerle seslendirdiği Melankoli, daha ilk notalardan büyülü bir atmosfer yaratmıştı bile. Sabahattin Ali’nin dilimizden başka dillere çevrilemeyen “hüzün” kelimesini içimize işleyen bir şiire dönüştürdüğü, bu klasikle ilgili bir de anekdot dinledik. Gecede Nükhet Duru’yu yalnız bırakmayan İzzet Öz’ün şarkıya çektiği kliple ilgili bu anekdotu birinci ağızdan dinlemek, gecenin sürprizlerinden biriydi. Melankoli’nin ardından Nünü’nün caz dünyasında bir başka kapı aralandı; bu kez bir Sevinç Tevs klasiği olan Ve Ben Yalnız ile baş başaydık. Selmi Andak imzalı bu eşsiz tango, Nükhet Duru’nun güçlü yorumuyla bambaşka bir tat kazandı. 1948 yılında New York’ta bir caz vokal yarışmasında Arif Mardin’in bestelediği For You şarkısını seslendirerek birinci olan Sevinç Tevs, Ve Ben Yalnız’ı ise 1968’de Atina’daki Apollonia Uluslararası Müzik Yarışması’nda seslendirmişti. Nükhet Duru’nun bu incelikli repertuar seçimine de şapka çıkarmadan geçmemeli. Ardından, sözleri Mehmet Teoman’a, müziği Cenk Taşkan’a ait, Nükhet Duru’nun “benimle özdeşleşmiş bir şarkıdır” diye tanımladığı 1978 tarihli Anılar’ı, 70’lerin başında Zeki Müren’in tavsiyesiyle TRT İstanbul Radyosu’nda caz orkestrası eşliğinde seslendirdiği ve 1 saat içinde öğrendiğini anlattığı Unutsana’yı dinledik. Beni Benimle Bırak ve Sevda gibi yeri doldurulmaz klasiklerin ardından, Nükhet Duru kıpır kıpır bir And All That Jazz yorumuyla ilk bölümü Broadway müzikallerini andıran gösterişli bir finalle tamamladı. İkinci bölümde özenle seçilmiş halk ezgilerinin caz yorumları vardı; bir Paul Desmond bestesi olan Take Five ile harmanlanmış Yemen Türküsü, Neşet Ertaş’ın en sevilen eserlerinden Neredesin Sen, Azeri repertuarından Yalgızam, Entarisi Ala Benziyor, dinleyicilerin eşliğiyle interaktifleşen Yüksek Yüksek Tepelere, sıra dışı düzenlemesiyle Vardar Ovası ve bis için seslendirilen, olmazsa olmaz Mahmure. Özellikle ilk bölümün tadına doyamadığımdan, Nükhet Duru’nun ilk albümlerinden Güneş, Onno Tunç’un ilk bestelerinden Seninle, devamındaki yıllardan Ben Gene Sana Vurgunum ve Yasaksa Yasak’ı da bu projede dinleme hayalleriyle salondan ayrıldım. 2023 yılında 50. sanat yılını kutlayacak olan değerli Nükhet Duru’ya sağlık, neşe ve alkışlarla dolu, bizi bizimle bırakmayacağı nice seneler diliyoruz.