Fikret Mualla Saygı
1903-1967
İsimsiz │ Untitled
1937
Karışık Teknik │ Mixed Media
Fikret Mualla Saygı, 1922 yılında Berlin Güzel Sanatlar Akademisi’ne girdi ve burada Arthur Kampf’ın öğrencisi oldu. 1926’da öğrenimini tamamlayıp yurda döndü ve ilk resim derslerini aldığı Galatasaray Lisesi’nde resim öğretmenliği yaptı. Resim öğretmenliğinin yanı sıra öyküler yazdı, kitap resimledi, sahne kostümleri tasarladı ve suluboya peyzajlar yaptı.
Sanatçı hayatı boyunca hem fiziksel hem de ruhsal olarak çeşitli zorluklarla mücadele etti. 1938 yılında babasının vefatından sonra kendisine kalan mirasla Paris’e yerleşti ve burada Ekspresyonizm ile tanıştı. Paris’in sokakları ve gece hayatı resimlerinin ana temasını oluşturdu, Picasso gibi dönemin en önemli sanatçılarının ilgisini çekmeyi başardı. Sanatçı resimlerinde Alman Ekspresyonizmi’nden, Fovizm’den, Kübizm’den, Kirschner’den, Nolde’den ve Matisse’ten etikler aldı, bir yandan da kendine özgü kübik bir dil geliştirdi.
Ocak ayının misafiri, Fikret Mualla’nın 1937 tarihli karışık teknikle çalıştığı “İsimsiz” eseridir. Tablo izleyicisine hayatın içinden bir kesit sunar. Şık giyimli iki figür adeta dans eden jest ve mimikleriyle hayatın ve kalabalığın içinde, belki Paris’te bir kafe önünde belki de bir akşam yemeği sonrası gezintisinde betimlenmiştir. Fikret Mualla’nın resimlerinde yaşadığı anı veya hatıralarını bir çırpıda, hızlıca resmedebilme özelliği bu resimde de kendini göstermiştir. Bu iki figür saatlerce etüt edilen yüzler değil de anlık, kısa süreli bir izlenimle kağıdın üzerinde belirmiştir.